"Det är ni som lär era barn vad de ska tycka är märkligt"
Artiklar kopplade till denna tråd
|
|
"Det är ni som lär era barn vad de ska tycka är märkligt"
Läs hela artikeln här
- Alltombarn.se
Re:
Barn gör som sina föräldrar! Om föräldrarna säger att det är OK att se ut som Mamma så tycker de att det är OK!!
Om Mamma säger att barnet ser bra ut i klänning så tropr pojken på det!!'
Ni gör barn sexuella, barn som inte vet vad sexuellt innebär!!
Ni borde skämmas!!
- Sven Svensson
Re:
Min son är även tre år och han önskar sig en docka till sin dockvagn, vilket jag tycker är helt ok. Än så länge har han inte bett om att få bära en klänning men den tiden kanske oxå kommer
Det handlar inte om att vara barnslig och att man skall växa upp utan om värderingar och som jag upplevler texten, artikeln att skapa uppmärksamheten och stå för det man tro på. Det visar vidare på god självkänsla...
- mia23
Re:
Ofta händer det att föräldrar skyndar på barnens uppväxt med allehanda klädesplagg och assosiarer så ungarna skall se så lillgamla ut som möjligt, för det är ju så trendigt......för vem? man klär sina barn för sin omgivning inte för att barnen skall ha en lekvänlig klädsel, där inte styva tyger håller tillbaka en liten och mjuk kropp.
Om en unge vill klä sig i mammas kläder i treårsålder, så får man väl låta ungen göra det då i hemmet, men skall man gå ut får man vara den vuxne och bestämma, annars står föräldrarna där när ungen är tonåring och har inget att säga till om, man inser det inte förrän man har dessa tonåringar i hemmet.
Och det där om tolerans, glöm det ...i skolorna är det lika som gäller, annars blir det utanförskap och mobbing, vuxna ser det men ungar förstår inte.
- christinas
Re:
Nu är det så, i verkligheten, att flickor har klänning i vårt samhälle, och pojkar har det inte.
Om du vill att din son ska passa in i samma verklighet så kan det vara en tanke att lära honom vad som "funkar" och vad som inte "funkar". Att följa normer kan faktiskt ha sin poäng. Annars hamnar din son längst ner i rangordningen och blir mobbad. Det går inte att argumentera bort, människor är djur. Meningslöst att klandra mobbarna.
En kille i klänning? Dream on. Lär din son att det är ok att vara så pass annorlunda och du kommer få ett mobbat barn, så enkelt är det. Låter hemskt kanske, men verkligheten är ingen queer-saga.
Skriv gärna upprörda kolumner om detta, min son kommer inte läsa dem; han kommer vara upptagen med att trycka ner din sons ansikte i geggan bakom buskarna på skolgården. Antar att det är ok för dig? Det är ju du som orsakat det.
Om din son lite senare envisas med att varje dag gå till gymnasiet iklädd ENDAST kalsonger (förlåt, trosor!) och med texten "Jag suger kuk!" skriven i pannan med tuschpenna, är det ok det med? Jag gissar att ditt svar är nej. Varför är det så? Varför är att gå klädd i ett urtypiskt kvinnoplagg som klänning ok och inte detta? Varför går din gräns där? För att det är lite lagom, eller hur? Lite lagomt revolterande mot samhällets själadödande normer. Din pappa lät dig inte springa naken utomhus när du var liten och det har du lidit för hela livet! Men nu är det du som har barn och genom dem kan du manifestera den fria rebelliska anden som brinner i dina ådror! Hurra! Suck.
- Huggo
Re:
Din uppgift som förälder till barnet är att ge det informations som du tagit in under din livstid. På så sätt kan du göra livet betydligt lättare för ditt barn. Att då undanhålla information som kritiskt kan påverka barnet under en period då det är som mest lättpåverkat verkar mest som dold illvilja. Dessutom kan man ju enkelt från inlägget konstatera att du är medveten om de problem detta kommer orsaka för ditt barn. Det finns en hel uppsjö av saker som är fel i dagens samhälle men som du fortfarande har en plikt att upplysa ditt barn om. Tänk på att du lägger en viss värdegrund som kan vara svår att bli av med senare. Om din son blir utsatt och utfryst senare på grund av ditt misslyckande, för i majoriteten av fallen är det föräldrarnas misslyckanden, är det verkligen något du vill ha på ditt samvete?
Nej försök göra det så enkelt som möjligt för din son och tillrättavisa honom när han tar vägar som du vet kan försvåra det för honom. Han har tillräckligt taskiga utsikter som det är utan att du medvetet saboterar.
- blackhaz
Re: Re:
ugglodjur skrev:Håller i stort med om era resonemang om att det är de vuxna som lär sina barn att mobba på grund av olikheter. Det finns bara ett litet bekymmer med det hela........ Kompisar.
Jag uppfostrar till fullo min tjej att låta både henne och andra vara som dom vill men då det gäller kompisar i skola och dagis så lär dom sej snabbt vad andra barn tycker och tänker. Till exempel har jag aldrig tutat i min tjej att rosa är för tjejer och blått för pojkar (skulle aldrig falla mej in). Nog kommer hon ändå hem och har förut fattade meningar om vad som är rätt och fel.
Så du som fick bita i hop i affären: det hade kunnat varit min tjej som sa så, men bara för att hennes kompisar lärt henne det. Grupptryck är betydligt starkare än man kan tro. Jag hoppas att du inte blir arg på henne om det skulle råka bli fel då du träffar henne på affären, tala hellre vänligt om för henne hur du tänker, för då kanske mitt resonemang blir starkare för henne än hennes kompisars.
Fel. Inte kompisar utan deras föräldrar. Har man bra pedagoger och lärare i förskola/ skola så tas det upp. Men genuspedagogik och genusprojektarbete är fortfarande tabu för många. Många säger - men jag är jämställd! För mig är det detsamma som att säga - "jag är inte fattig - alltså finns inte fattigdom"...
- MonaA
nils skrev:Pojke ha klänning? Varför inte löpa linan ut och också utrusta honom med behå. Det lär ju förekomma också i späd ålder.
Varför inte försöka bli vuxen, kanske?
RIktigt korkat inlägg. Vad skrämmer dig så mycket med pojkar i klänning? Varför reagerar du såhär? Känner du obehag vid tanken?
Ja vet, köp en klänning och känn efter hur det känns!
- MonaA
Re:
Alltombarn.se skrev:Ellen Haglund, 24, har en son som gärna vill ha klänning. Hon försvarar hans rätt till det och ber de som säger emot att höja blicken. Läs hennes krönika och diskutera den nedan!
Läs hela artikeln här
Den här kommentaren är allmän: I mer än 10 år har det hetat FÖRSKOLA. Dagis har med daghem att göra. Vi som arbetar på förskola är pedagoger och utbildade barnskötare eller lärare (utbildningen till förskollärare finns inte längre utan heter lärare mot yngre åldrar och i mitt fall sträcker den sig från ålder 1-12. Alltså tom år 6 i skolan).
Så, tror ni föräldrar och ni reportrar på tidningar att ni kan sluta skriva DAGIS, DAGISFRÖKNAR och DAGISBARN. 10 år, mina vänner, 10 år har vi haft en läroplan för förskolan (Lpfö98).
- MonaA
Huggo skrev:Föräldrar lär ständigt barnen vad som är rätt och vad som är fel, vad som går bra och vad som går mindre bra. Allt för att barnet ska passa in bättre i samhället och i förlängningen få ett så friktionsfritt liv som möjligt. Varför är det då fel att lära barnet att klänning är för flickor? Barnet har ingen aning, barnet håller INTE på att utforska sin identitet, barnet håller INTE på att utforska sin sexualitet, för barnet är det bara ett asexuellt klädesplagg. Man MÅSTE ju inte skrika åt barnet, slita klänningen från det och skapa skuld- och skamkänslor och en framtida klänning-fetish... det finns liksom bättre sätt att lösa det på.
Nu är det så, i verkligheten, att flickor har klänning i vårt samhälle, och pojkar har det inte.
Om du vill att din son ska passa in i samma verklighet så kan det vara en tanke att lära honom vad som "funkar" och vad som inte "funkar". Att följa normer kan faktiskt ha sin poäng. Annars hamnar din son längst ner i rangordningen och blir mobbad. Det går inte att argumentera bort, människor är djur. Meningslöst att klandra mobbarna.
En kille i klänning? Dream on. Lär din son att det är ok att vara så pass annorlunda och du kommer få ett mobbat barn, så enkelt är det. Låter hemskt kanske, men verkligheten är ingen queer-saga.
Skriv gärna upprörda kolumner om detta, min son kommer inte läsa dem; han kommer vara upptagen med att trycka ner din sons ansikte i geggan bakom buskarna på skolgården. Antar att det är ok för dig? Det är ju du som orsakat det.
Om din son lite senare envisas med att varje dag gå till gymnasiet iklädd ENDAST kalsonger (förlåt, trosor!) och med texten "Jag suger kuk!" skriven i pannan med tuschpenna, är det ok det med? Jag gissar att ditt svar är nej. Varför är det så? Varför är att gå klädd i ett urtypiskt kvinnoplagg som klänning ok och inte detta? Varför går din gräns där? För att det är lite lagom, eller hur? Lite lagomt revolterande mot samhällets själadödande normer. Din pappa lät dig inte springa naken utomhus när du var liten och det har du lidit för hela livet! Men nu är det du som har barn och genom dem kan du manifestera den fria rebelliska anden som brinner i dina ådror! Hurra! Suck.
Du är faan sjuk! Så människor som klär sig annorlunda ska tryckas ner i geggan av barn som inte klär sig annorlunda? Min uppfattning är att de som under min skolgång slogs och mobbade hade det jävligt jobbigt hemma. Jobbiga skilsmässor, misshandel och missbruk. Så om din son slår eller på annat sätt kränker en annan person så säger det en del om dig. Och du skriver i klartext att det är rättfärdigat om man inte stämmer in i din norm. Hur är det med turbaner och slöjor? Mörk hud? Får man ha det i din värld? Får pojkar ha rosa? Får man vara homosexuell? Får pojkar leka med tjejer? Dockor?
Snacka om förtryck från din sida! Var såhär annars älskar inte pappa dig!
- MonaA